Referendum Cataluña - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Sandra - WaarBenJij.nu Referendum Cataluña - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Sandra - WaarBenJij.nu

Referendum Cataluña

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

03 Oktober 2017 | Spanje, Barcelona

Hoi hoi,

Daar ben ik weer, met nieuws uit Barcelona.

Het is heerlijk om in mijn eigen huis te wonen, samen met Fleurtje de kat.
Papa is op bezoek geweest en hij heeft mij geholpen met mijn nieuwe Ikea meubels in elkaar te zetten. Het voelt nu echt als een thuis.

Spanje is opeens veel in de media. Eerst de aanslagen en nu dan alles omtrent het referendum. Cataluña wil onafhankelijk worden om verschillende redenen. Ze vinden bijvoorbeeld dat Spanje al hun geld afpakt en zijn erg gehecht aan hun identiteit en cultuur.
Mocht je hier meer over willen lezen: http://www.holabarcelona.nl/wonen/waarom-catalonie-onafhankelijk-wil-zijn

Nu Barcelona weer veel in het nieuws is, vragen mensen zich af hoeveel ik hier nu van meekrijg.
Nou, het begon op 20 september al met een heleboel lawaai.
Ik lag om 22.00 al rustig op bed serie te kijken toen ik opeens vreemde geluiden hoorde. Op het balkon kwam ik erachter dat iedereen op potten en pannen aan het slaan was.
Het duurde even totdat ik wist waar het over ging, maar het bleek een protest te zijn.
Dit bleef elke avond doorgaan, tot 1 oktober het illegale referendum plaatsvond.

Dit referendum was niet goedgekeurd door de Spaanse politiek, dus er was heel wat Spaanse politie hierheen gekomen om dit illegale referendum te stoppen.
Op zondag was er in mijn buurt eigenlijk niets te horen, maar op internet begonnen de meest verschrikkelijke filmpjes langs te komen.
Mensen werden uit hun haren uit het stemlokaal getrokken en er werd geschoten met rubbere kogels.
Het aantal gewonden liep steeds meer op.
Ik ben naar Placa Cataluña gegaan rond 16.00 en hier was eigenlijk vrij weinig te zien. Super veel politie en een groep Spaanse demonstranten, maar de straten waren uitgestorven.
De agressiviteit van de Spaanse politie is behoorlijk heftig om te zien, maar toch zie je natuurlijk niet het complete verhaal.
Mensen beginnen direct te filmen als ze iets ergs zien en er is niet te zien wat er vooraf gebeurde.
Bij de eerste live beelden die ik volgde zag en hoorde ik hoe de Spaanse politie constant bleef vragen, alsjeblieft, alsjeblieft, terwijl ze de weg vrij maakten.
Zij handelden natuurlijk vanuit een order dat niemand mocht stemmen, het was tenslotte illegaal.

Nu 2 dagen na het referendum zijn er duidelijk voornamelijk 'ja' stemmers wezen stemmen. 90,09% stemde voor, maar dit was maar een opkomst van 42.34%.
Het politie geweld heeft veel impact gemaakt. Vandaag werd er veel werk neergelegd en werd er weer geprotesteerd.
De Spaanse politie is uit hotels gezet waar ze verbleven en het pannengerammel gaat door.
Vandaag was ik niet naar huis gegaan direct uit werk, maar toen ik rond 21.30 over Diagonal fietste, zag ik nog de resten van het protest.

Nu ging het geweld van de politie wel te ver, dat is duidelijk. Maar zij handelden vanuit een order.
Dit had veel beter doordacht moeten worden door de Spaanse politiek want hierdoor willen de Catalanen onafhankelijk worden.
Uiteindelijk is het moeilijk voor mij om een echte mening te vormen over de hele politieke situatie. Ik ben er niet 100% in thuis en krijg vanuit de media veel te veel verschillende informatie. De media is ook niet te vertrouwen omdat zij handelen vanuit een standpunt.
Ik denk hoe dan ook dat dit veel beter afgehandeld zou moeten wordne en ik ben heel erg benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren.

Ik vermaak mij in ieder geval nog wel hier en ben veilig.
Nu zondag komt mama, dus daar kijk ik erg naar uit!

Liefs,
Sandra

  • 04 Oktober 2017 - 18:41

    Maarten:

    Je kan zo de journalistiek in :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 19055

Voorgaande reizen:

21 December 2015 - 21 December 2015

Nederland

10 November 2014 - 01 November 2015

Barcelona

03 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

01 Oktober 2016 - 30 November -0001

Terug voor een nieuw begin

Landen bezocht: